Eero Hautaniemi, vd Oriola.

Eero Hautaniemi, vd Oriola.

Kronans Apotek tappade 30 procent

Kronans Apotek minskade sitt rörelseresultat under årets första kvartal med 30 procent. Rörelseresultatet minskade till 5,3 miljoner euro, från 7,7 miljoner euro samma period i fjol. 

Omsättningen för perioden minskade till 197,3 miljoner euro, från 199,2 miljoner euro första kvartalet i fjol. Kronans Apotek ingår i finska Oriola-koncernens affärsområde Konsument, som fokuserar på hälsovårdsprodukter. Kronans står för 90 procent av affärsområdets försäljning. Konsument har också verksamhet i Finland och Lettland.

Lönsamheten försvagades av intensiv konkurrens, kampanjer och nya apotek som etablerades under 2016, skriver bolaget i kvartalsrapporten.

”Inledningen av 2017 har präglats av intensiv konkurrens på den svenska detaljhandelsmarknaden, särskilt gällde detta för handelsvaror”, skriver Oriolas vd och koncernchef Eero Hautaniemi, i en kommentar till rapporten.

Bolaget sätter nu krut på att förbättra sin konkurrenskraft i konsumentverksamheten med ett antal program.

”Programmen fokuserar på tillgänglighet, prissättning och en ny, och mer ändamålsenlig regional organisation. Vi utvecklar också aktivt vår apotekskedja och online-verksamhet. De här programmen kommer att få en positiv effekt från slutet av andra kvartalet och framåt”, fortsätter Eero Hautaniemi.

Oriolas marknadsandel vad gäller vissa kategorier handelsvaror – där bolaget traditionellt har haft en stark position – utmanandes av intensifierad konkurrens, skriver bolaget. Samtidigt har ökad priskänslighet flyttat mer av den här typen handel till nätet. Marknadsandelen för receptbelagda läkemedel låg på ungefär samma nivå som under det första kvartalet 2016.

Marknadsandelen på den svenska apoteksmarknaden minskade något under det första kvartalet, till 17,8 procent från 18,4 procent samma period i fjol. Av omsättningen kom 26,3 procent från receptfria läkemedel (OTC) och handelsvaror i den svenska konsumentverksamheten. 

Vid slutet av kvartalet hade Oriola totalt 327 apotek, varav 325 i Sverige.

I mars meddelade Oriola att bolaget tillsammans med finska Kesko Oyj planerar att etablera en ny butikskedja för hälso- och skönhetsprodukter på den finska konsumentmarknaden. Investeringen beräknas till runt 25 miljoner euro. Till en början ska 100 butiker och en e-handelsbutik öppnas. Samarbetet, som ska ske i ett så kallat joint venture, måste först godkännas av konkurrensmyndigheterna.

Oriolas affärsenhet Hälsovård har nära på dubblat sin volym för dosdispensering under kvartalet. Detta genom att ta hand om dosdispensering för 19 000 patienter i Norrland.

Oriola-koncernens rörelseresultat landade på 11,6 miljoner euro och omsättningen på 381,7 miljoner euro.

Dagens Apotek har sökt Oriola för att få ytterligare kommentarer.

”Det vi kommunicerar är det som vi skriver i våra börspressmeddelanden. Så tyvärr kan vi inte vara mer precisa än så”, skriver Kronans Apoteks informationsdirektör Andreas Rosenlund i ett mejl till redaktionen. 

 

Kommentarer

Jag är ingen robot:   5 + 5 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler