Hannah Widell och Amanda Schulman.

Hannah Widell och Amanda Schulman. Bild: Pressbild

Hälsokändisar granskas efter tveksam reklam

Kändisar gör allt oftare reklam på sociala medier och bloggar för kosttillskott – utan belägg för att tillskotten fungerar.

Vissa profiler får också kritik för att inlägg inte är tydligt märkta som reklam. Nu tänker Konsumentverket kontakta och granska ett femtiotal hälsoprofiler under maj månad, rapporterar Dagens Nyheter.

– Vi började med att försöka kartlägga de allra största hälsoprofilerna där vi kunde misstänka ett samarbete med vissa företag och deras hälsoprodukter, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket, till tidningen.

För en vecka sedan kritiserades systrarna Amanda Schulman och Hannah Widell efter att de påstått att kosttillskottet "Hers" är gynnsamt för kvinnors hormonella balans. De blev anmälda till Konsumentverket för att ha använt sin privata Instagram för att sälja sin egen produkt.

Den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, Efsa, undersöker om påståenden om preparat har vetenskapligt stöd. För att användas i marknadsföring måste det godkännas av kommissionen.

 

Kommentarer