E-handelns andel av apotekens totala omsättning och volym ökar starkt. Källa: SA Service AB

E-handelns andel av apotekens totala omsättning och volym ökar starkt. Källa: SA Service AB

Ny rapport: E-handeln ökade starkt 2016

E-handeln har tagit ordentligt fart hos alla svenska apoteksbolag. Det visar Branschrapporten 2017, som släpptes i dag.

Apotekens e-handel...

... motsvarade 4,3 procent av apotekens omsättning 2016, att jämföra med 2,7 procent året innan. Av den totala volymen på öppenvårdsmarknaden ökade e-handelns andel till 5,4 procent, från 3,3 procent året dessförinnan. 



Branschrapporten, som beskriver vad som har hänt i apoteksmarknaden under 2016, ges ut av Sveriges Apoteksförening. Rapporten visar att omsättningen i e-handeln ökade i fjol till runt 200 miljoner kronor, från cirka 80 miljoner kronor 2015. Det motsvarar en ökning med 150 procent. 

I värde växte apotekens öppenvårdsmarknad med knappt 2,1 miljarder kronor under 2016. Av den ökningen gick 670 miljoner kronor genom e-handeln, vilket motsvarar 32 procent. Av försäljningsvolymens tillväxt gick 46 procent via e-handeln.

– Det är en tydlig trend att e-handeln kommit och att den har kommit för att stanna. E-handelns kraftiga utveckling, både sett till volym och omsättning, fortsätter. Jag spår att e-handeln fortsätter att öka. Men det är fortfarande från låga nivåer, vilket gör att ökningen blir stor procentuellt sett, säger Johan Wallér, vd för Sveriges Apoteksförening.

Sedan hösten 2015 erbjuder alla stora apotekskedjor e-handel via internetapotek. De flesta apotek jobbar med båda kanalerna, förutom Apotea, som är ett rent e-handelsapotek. Också e-rådgivning av både apotekens farmaceuter och samarbeten med läkare via internet används flitigt av apotekens kunder.

Vilka fördelar ger ökad e-handel för kunderna?

– Främst tillgängligheten och enkelheten när det gäller hur man kan beställa sina läkemedel. Det är uppenbart att kunderna uppskattar att beställa på nätet och få sin rådgivning där. De kan få det levererat på olika sätt – via ombud, hem i brevlådan eller hämta ut på apotek. De uppskattar den ökade tillgängligheten på läkemedel och läkemedelsrådgivningen som e-handeln ger.

Har ni någon prognos för hur mycket e-handel väntas öka i år?

– Nej inte för i år. Vi kommer säkert att någonstans framöver se en minskning i ökningstakten allt eftersom e-handeln tar större marknadsandelar.

För e-handeln är receptläkemedel omsättningsmässigt den största varugruppen, följt av handelsvaror medan receptfria läkemedel fortfarande är en mindre del. Volymmässigt, det vill säga antalet sålda förpackningar, har handelsvaror och receptfria läkemedel en större andel. 

– Sverige är ett av få länder där det går att köpa receptförskrivna läkemedel via e-handel, så det är fortfarande ganska ovanligt. Förklaringen är att vi i Sverige är uppkopplade och rätt vana vid e-handel. Vi förstår att det regelmässigt går att styra e-handeln. Här krävs samma tillstånd och ställs samma krav för att bedriva e-handelsapotek som öppenvårdsapotek, säger Johan Wallér.

Vilka andra saker vill du lyfta fram i rapporten?  

– Framför allt att apoteken fortfarande har så fantastiska kundresultat. För helåret gav 80 procent av de tillfrågade kunderna apoteken de högsta betygen ”mycket bra” och ”utomordentligt bra”. Det går från en jättehög kundnöjdhetsnivå till en ännu högre nivå. Kunderna är otroligt nöjda med apotekens service, tillgänglighet och rådgivning, säger Johan Wallér.

Han vill också nämna att rapporten visar att tillgängligheten ur olika aspekter utvecklas – allt från ökat antal apotek, öppettider som blir bättre och bättre, till att tillgängligheten på läkemedel som blir bättre.
 
– Samtidigt är Sverige tredje sämst i Europa när det gäller apotekstätheten – antal apotek per 100 000 invånare. Vi kommer väldigt långt ner med 13,9 apotek per 100 000 invånare medan genomsnittet för Europa ligger på 30 apotek, säger han

Hur har apoteken förbättrat tillgängligheten på läkemedel?

– Framför allt att har apoteken blivit bättre på att optimera sina lager; det gäller att ha läkemedel inne som just deras kunder efterfrågar. I början av omregleringen av marknaden öppnades många nya apotek. Tillgängligheten på läkemedel blev sämre eftersom de inte kände sin kundgrupp. Vi får fortfarande nya apotek varje år, men inte lika många som i början av  omregleringen.

Hur tror du framtidens apoteksmarknad kommer att fungera?

– Apotekens viktigaste roll är att ge råd till individen om läkemedel, det är apotekens viktigaste samhällsbidrag. Det är kopplat till att individen får den rådgivning som han eller hon behöver. Kanske kan vi i framtiden få se individproducerade läkemedel, som är anpassade till individen. Om samhället ger individen en dyr behandling, så blir det ännu viktigare med individanpassad rådgivning.

I Apoteksföreningens kundundersökning, som görs kvartalsvis av Sifo, medverkar ett representativt urval av 1 000 kunder från hela Sverige, och som har besökt ett apotek under den senaste månaden.

Kommentarer

Jag är ingen robot:   2 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler