Lisa Stern Ödmark.

Lisa Stern Ödmark.

Digital kampanj ska ge fler farmaceuter

Apoteksföreningen har sjösatt en kampanj som ska få unga att välja receptarie- eller apotekarbanan.

Antalet farmaceuter är på väg att öka, men inte tillräckligt mycket för att matcha befolkningsökningen och pensionsavgångar.

– Våra medlemmar ser ett behov av att öka söktrycket till farmaceututbildningarna för att säkra upp kompetensen för framtiden, säger Lisa Stern Ödmark, chefsstrateg på Sveriges Apoteksförening till Dagens Apotek.

Apoteksföreningen har därför tagit fram texter om farmaceutyrkena, bland annat intervjuer med unga personer som studerar till att bli eller arbetar som farmaceuter, som finns samlade på sajten jobbapåapotek.se.

Tidigare har Apoteksföreningen bland annat deltagit i Sacomässan, men det gör föreningen inte längre då man tror mer på en digital strategi.

– Vi vill nå ungdomar i hela landet och då tycker vi att det här är ett bra sätt. På vissa orter finns ett skriande behov av farmaceuter, men behovet är stort i hela landet, säger Lisa Stern Ödmark.

Apoteksföreningens kampanj börjar i dag, med annonser i sociala medier, och pågår en månad framåt.

Kommentarer