• Annonsera
  • Kontakt
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Thinkstock

Nyanlända får vänta på kunskapsprov

Apoteksföretagen skriker efter farmaceuter, men det kunskapsprov som nyanlända måste göra för att få legitimation har dragit ut på tiden.

Nyanlända farmaceuter har fått vänta i nära ett år på att få göra ett kunskapsprov för att få svensk yrkeslegitimation, uppger Sveriges Radio Kristianstad. Bakgrunden är att Socialstyrelsen har låtit göra om sitt kunskapsprov och då lagt ut omgörningen på Uppsala universitet, som har dragit ut på tiden med uppdraget.

– Vi vill verkligen börja jobba, och kämpar på. Men det hjälper inte oss för det funkar inte utan legitimation, säger apotekaren Maher Alnouri, till radion.

I Syrien hade han ett eget apotek, men nu arbetar han som apotekstekniker i väntan på att få göra kunskapsprovet som nu ska vara färdigställt av Uppsala universitet.

Men det finns också annan kritik mot provet, bland annat ska det bara finnas 100 platser. Erik Magnusson, tillförordnad avdelningschef på Socialstyrelsen, säger att han inte känner till det.

– I vårt avtal med Uppsala universitet preciseras inte antalet platser. Vi har i så fall ett intresse av att öka antalet platser. Jag kan inte säga annat än att det här kommer att tas upp med universitetet. Vi vill att så många som möjligt ska kunna göra provet, säger han till radion. 

Kommentarer

Jag är ingen robot:   2 + 5 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler


  • Leg.apotekare 2017-03-20 09:38:45

    Ska inte nyanlända lära sig språket först! Vi måste tänka på patientsäkerheten.

  • Apotekare 2017-03-16 13:44:03

    Ramipril: Provet handlar inte bara om farmakologi. Nästan alla andra ämne ingår i den nya omgjorda provet.

  • Kalle 2017-03-16 13:18:12

    Bäste "apotekare" du lever i en ankdamm, som vi farmaceuter alltid har gjort. Varför är du så rädd för att någon utifrån har synpunkter? Tycker det är en gåva om någon med annan utbildning tycker till om vår bransch.

  • Ramipril 2017-03-15 23:06:20

    När jag gjorde min komplettering fick jag först skicka in min examensbevis till Socialstyrelsen och sedan sitta och vänta i 6 månader på att bedömningen ska vara klar. Sedan fick man vänta till nästa tillfälle för farmakologiprov, vilket anordnades typ 3 gånger om året. Efter att man blivit godkänt fick man vänta på att praktik skulle påbörja och då blev det mer effektivt, med extraprov vid sidan om. Så jag tycker att resurserna är helt fel placerade, ville de snabba på processen kunde de ha investerat i att förkorta tomgång. Annar är det långt ifrån att alla universitet i världen och alla apotek håller samma mått. Sverige är trots allt ett ordnat land och det är absolut nödvändigt med kunskapsprov om tanken är att jämstalla dem med svenska farmaceuter. Sen tar det också ett bra tag innan man är flytande i svenska. Iaf att någon har ägt 15 apotek i Syrien och räddat liv är fint men då borde den person inte heller ha problem med att göra ett prov i farmakologi. Men det borde gå fortare.

  • Gunilla S 2017-03-15 16:43:43

    @fd lärare: Jag håller med om att mer praktik på apotek är av godo, av de skäl du anger. Problemet är vem som ska betala praktiken, Arbetsförmedlingen gör det bara under en begränsad tid. Arbetsgivaren vill inte anställa dem som apotekstekniker om man redan har tillräckligt med fast anställda utbildade apotekstekniker. De nyanlända farmaceuterna vill gärna arbeta, de har ofta en familj att försörja, de behöver en rimlig inkomst. Varje fördröjning i att få svensk legitimation är ett problem.

  • fd lärare 2017-03-15 11:33:13

    Klinisk apotekare: Jag är verksam inom läkemedelsområdet! Om man inte gillar en synpunkt ska man argumentera emot den med sakliga argument, inte med uteslutning av de som inte håller med. Men vi har alltid haft svårt för saklighet och variation i vårt yrkesområde. Ny kunskap kan också vara en annan sida av något som framförs i en artikel. PQ: jag är förespråkare för regelbundna tester inom alla legitimationsyrken, som man har i andra länder. Man måste kunna visa att man uppehållit och utvecklat kompetensen.

  • PQ 2017-03-15 11:17:14

    @fd lärare: " Själv kan jag inte låta bli att undra hur många svenskutbildade som skulle klara provet något eller några år efter examen". Vad har det med saken att göra? Kommer någon utifrån och vill arbeta inom ett legitimationsyrke så måste denne ju uppvisa att den har kunskaper som lever upp till de krav som ställs.

  • Klinisk Apotekare 2017-03-15 10:28:48

    @fd lärare: Det fanns ett prov tidigare. Bara för att det nya provet ska vara väl genomarbetat så betyder det inte att man inte kunde ha fortsatt ett år till med det gamla upplägget. Det har ju funkat. Nu kostar detta enorma resurser istället när vi inte får ut kvalificerad personal i deras rätta yrke som dessutom är ett bristyrke.

  • Apotekare 2017-03-15 09:48:52

    fd lärare: Har du läst villkoren du godkänt? Dagens Apotek vänder sig till yrkesverksamma inom apoteks- och läkemedelsområdet och vår kommentarfunktion är endast avsedd för personer som i sin yrkesroll vill tillföra synpunkter och ny kunskap i ämnet.

  • fd lärare 2017-03-14 17:36:51

    Man får väl ändå betänka att ett bra och rättvisande prov tar tid att konstruera. Det går inte att slarva igenom för att apoteken behöver personal, det vore inte rätt mot de blivande apotekarna som ska skriva provet. En redan till bristningsgränsen slimmad lärarkår (sjukskrivningarna ökar) ska ta på sig ännu en viktig uppgift, det måste också ingå i förutsättningarna. Jag tror inte det skadar med mer praktik på svenska apotek under tiden, de blir bättre apotekare med mer träning i språk, kommunikation och arbetsförhållanden. Själv kan jag inte låta bli att undra hur många svenskutbildade som skulle klara provet något eller några år efter examen:

Nyheter från startsidan