• Annonsera
  • Kontakt
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Thinkstock, Montage Dagens Apotek

Så arbetar apoteken med sina flaggskepp

Apotek Hjärtat har en smoothiebar i sin. För Lloyds ska det inte märkas att det är en. Och Apoteket AB använder inte begreppet. Här kan du läsa om kedjornas flaggskeppsapotek. 

– Idén är framför allt att ha ett apotek där vi kan visa upp hela det samlade erbjudandet som vi har i dag, men det är också till för att vi ska ha ett apotek där vi kan pröva allt nytt, säger Tobias Ekros, affärsutvecklingschef på Apotek Hjärtat.

Dagens Apotek har talat med företrädare för kedjorna om hur de arbetar med sina flaggskeppsapotek. Det visar sig att det inte finns någon riktigt enhetlig definition av vad begreppet innebär. Men det brukar antingen innefatta att apoteket utmärker sig, till exempel genom att vara extra stort, eller att det är ett apotek där nya tjänster, koncept och nytt sortiment prövas. Eller så innefattar det både och.

Apotek Hjärtats flaggskepp som ligger i jättegallerian Mall of Scandinavia är ett av de största apoteken inom kedjan och där prövas nya tjänster och koncept. För besökarna är det tydligt att det här apoteket är något utöver det vanliga.  Här kan kunderna få allt från energimassage och öronhåltagning till vaccinationer och behandling av allergier och infektioner på Minutkliniken som finns i apoteket. I apoteket finns också en Smoothiebar.

Lloyds Apoteks flaggskepp ligger på St Eriksplan i Stockholm. Det ser mer ut som ett vanligt apotek.

Det är också meningen, enligt kedjans marknadschef Fredrik Lindblad.

– Det ska inte vara någon skillnad för våra kunder om man går in på vårt apotek på St Eriksplan eller på något av våra andra apotek. Kundupplevelse ska vara densamma, säger han.

Vad är det då det som skiljer det apoteket från era övriga?

– I flaggskeppsapoteket har vi alltid vårt senaste butikskoncept och när vi lanserar eller testar en ny tjänst gör vi det alltid först där. Det är möjligt att kunden märker att det händer extra mycket på det apoteket, men det är inte det som är syftet, säger Fredrik Lindblad.

Fotscanning och möjlighet att träffa läkare i ett särskilt läkarrum är ett par av de tjänster som finns på apoteket vid St Eriksplan.

Hos Apoteket AB använder man inte gärna begreppet Flaggskeppsapotek.

– Vi på Apoteket är otroligt stolta över alla våra mer än 380 apotek som finns runt om i landet och brukar därför inte använda oss av den benämningen, säger etableringschefen Maria Ahlestål.

Men hon nämner ändå CW Scheele som ett apotek som särskiljer sig. Det är landets enda dygnet-runt-öppna apotek och apoteket har ett särskilt uppdrag från Socialstyrelsen att ansvara för att hålla antidot och ormserum i lager så att det ska finnas vid akuta händelser. Enligt Apoteket AB besöker nästan en halv miljon kunder apoteket varje år.

Apoteksgruppen pekar inte ut något specifikt apotek som sitt flaggskepp, men kedjan arbetar med att hitta ett nytt koncept i fråga om inredning. Två varianter av det nya konceptet testas just nu, det ena på kedjans apotek i Sköndal söder om Stockholm och det andra på Karl Johansgatan i Göteborg och Svartbäcken i Uppsala.

För Kronans Apotek är de två apotek som har konceptet Care & Beauty kedjans flaggskepp.

– Vi använder dem som inspiration där vi kan använda delar av konceptet i andra apotek, säger kedjans informationsdirektör Andreas Rosenlund.

Relaterat material

Kommentarer

Jag är ingen robot:   2 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler