Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, växer i storlek. Under förra året ökade kostnaderna för personalen över 10 miljoner kronor. Myndigheten gick från 62 så kallade årsarbetskrafter 2011 till 75 årsarbetskrafter 2012.

Totalt kostade TLV:s verksamhet 114 miljoner kronor 2012, att jämföra med dryga 109 miljoner kronor 2011 och 89 miljoner kronor året före det.

Enligt TLV:s årsredovisning beror det här främst på tre regeringsuppdrag: Det första gäller hälsoekonomiska bedömningar av läkemedel inom slutenvården, ett arbete som TLV nu anser är i gång på allvar. Förra året fick myndigheten också två nya uppdrag, varav det ena gäller hälsoekonomiska bedömningar av medicinktekniska produkter och det andra handlar om att utveckla myndighetens roll inom tandvårdsområdet.

Mindre pengar gick åt till externa tjänster förra året, jämfört med året innan för myndigheten.

TLV framhåller gärna att myndigheten också sparar pengar för sjukvården genom sin existens. De nya takpriserna för originalläkemedel fick fullt genomslag 2012, enligt årsredovisningen. Reglerna innebär att priset på originalläkemedel korrigeras nedåt med 65 procent drygt ett halvår efter att läkemedlet har fått konkurrens på marknaden. Enligt TLV ger det här minskade kostnader i förmånssystemet på cirka 99 miljoner kronor.