Det var i maj 2011 som läkemedelsföretaget Boehringer Ingelheim publicerade ett pressmeddelande på webbsidan mynewsdesk.com, en webbtjänst riktad till journalister, om läkemedlet Pradaxa. Företaget meddelade bland annat att det hade lämnat in en ansökan om lägre pris för produkten i Sverige hos Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV. Dessutom informerades läsaren om positiva egenskaper hos läkemedlet och fick en jämförelse med en konkurrerande produkt.

Läkemedelsverket förbjöd Boehringer Ingelheim att använda pressmeddelande mot ett vite. Läkemedelsverket ansåg att pressmeddelandet var riktat till allmänheten och att det var att betrakta som marknadsföring. Därmed skulle det strida mot läkemedelslagens bestämmelser.

Förvaltningsrätten i Uppsala kommer fram till samma slutsats. I en dom från den 18 februari konstaterar rätten att den centrala frågan i målet är om det aktuella pressmeddelandet utgör marknadsföring som riktas till allmänheten.

Enligt EU-direktiv är ett meddelande marknadsföring så snart det syftar till att främja förskrivning, leverans, försäljning eller konsumtion av ett läkemedel. EU-domstolen har fastslagit att förbudet ska ha en vid tolkning, enligt förvaltningsrätten. Rätten konstaterar sedan att pressmeddelandet från Boehringer Ingelheim innehåller en rad positiva omdömen om produkten. Biverkningar eller andra nackdelar anges inte. Meddelandet är inte en ordagrann återgivelse av bipacksedelns text eller den godkända sammanfattningen av produktens egenskaper. Den anses därför inte objektiv och saklig och pressmeddelandet klassas som reklam, enligt förvaltningsrätten.

Läkemedelsbolaget har anfört att pressmeddelandet var riktat till journalister, som inte kan anses utgöra allmänheten. Men förvaltningsrätten anser att det inte har funnits några tekniska hinder för vem som helst att ta del av informationen på mydesdesk.com, med några klick på sidan.

Dessutom anser rätten att journalister i det här fallet utgör en del av allmänheten, eftersom reklam för receptbelagda läkemedel endast får riktas till förskrivare eller utlämnare, enligt gällande bestämmelser.

Företagets åberopande av yttrandefriheten avslås också i förvaltningsrätten.

Branschorganisationen Lif kommenterar domen i ett pressmeddelande.

– Vi är mycket besvikna över den bristande analys förvaltningsrätten i Uppsala gör, säger Anders Blanck, vd i Lif.

Organisationen hänvisar till en mycket långvarig och tydlig praxis i att pressmeddelanden som publiceras av läkemedelsföretag för journalister inte utgör marknadsföring. Argument som rätten inte godtagit i sin dom.

– Vi kommer nu att analysera domen i detalj och får senare fatta beslut om Lif och det berörda företaget kommer att gå vidare i ärendet. Ärendet har stor principiell betydelse för både läkemedelsföretag och exempelvis för media, och därför är en noggrann analys nödvändig, säger Anders Blanck i pressmeddelandet.