Vad tänkte du när du fick svaret om långa svarstider, ett halvår efter att du hade klagat hos socialdepartementet?

– Jag log mest. Jag har inte tackat för svaret. Men jag tyckte att det var ganska roligt att det tog så lång tid. Och de måste ju svara, så det var väl bra att de gjorde det.

Men hur var det i våras, när ni fick beskedet att det kunde ta två månader för den nyanställde att få legitimation?

– Då var det kris. Vi hade inte personal. Vi hade ingen hjälp av att betala för en person som skulle jobba som tekniker i stället för med recepturen. Men det löste sig till slut.

Hur då?

– Jag tog direktkontakt med en chef på Socialstyrelsen. Det var skärtorsdag och resten av personalen på Socialstyrelsen hade gått för dagen. Jag bad honom kolla den anställdes personnummer och det gjorde han. Så ordnade han legitimationen direkt.

Men det var inte första gången som ni har fått besked om långa handläggningstider?

– Nej, förra sommaren var det likadant. Då tog det fyra veckor på grund av att det var semestertider och Almedalsvecka. Men de flesta går ju ut till sommaren, vare sig de är farmaceuter, läkare eller sjuksköterskor.

Är det här en viktig fråga för er?

– Ja, det är det. Vi vill inte vänta i två månader. Jag kan tänka mig att det finns de som blir tveksamma till att anställa i det läget. Även för nyutbildade måste det ju vara ett moment 22.

Märkte ni någon skillnad den här sommaren?

– Ja, de har skärpt till det, tycker jag. I somras tog det inte mer än ett par veckor. Men den som jag anställde hade kursare som fick vänta längre. Jag vet inte om det funkar så att man måste ligga på som apotek.