På två apotek i Stockholm har de så kallade minivårdcentralerna nu öppnat. I Bromma och på Kungsholmen tar en sjuksköterska emot patienterna och en läkare kan ställa diagnos på distans, via telefon eller videolänk.

– Det underlättar ju väldigt mycket för våra kunder att kunna få en diagnos och ett recept inne hos oss, och sedan kunna hämta sina läkemedel direkt hos oss om de vill det, säger Andreas Rosenlund, informationsdirektör på Kronans Droghandel.

Planen är att likadana mottagningar ska öppna på ett tiotal av kedjans apotek före årsskiftet. Var de ska öppna är inte klart ännu, men det kommer att bli på fler platser i landet än Stockholm, enligt Andreas Rosenlund.

Minivårdcentralerna sköts av ett separat företag, Laastari Lähiklinikka, som hyr in sig i Kronans Droghandels lokaler. Företaget har redan flera liknande mottagningar i Finland. Se artikel här intill. 

I Sverige kallas företaget Minutkliniken. Ordinarie pris för ett besök är 490 kronor, men fram till i augusti har bolaget ett introduktionspris på 200 kronor.  

– Det är lika mycket som ett besök på en vårdcentral kostar. Vi har inget landstingskontrakt ännu, men med det här introduktionspriset kan vi i princip erbjuda precis likadan service, säger Ville Öhman, vd för Minutkliniken, till Dagens Apotek.

Målet för Minutkliniken är att få avtal med landstingen. Minivårdcentralerna får dock kritik av Thomas Flodin, ordförande i Läkarförbundets etik- och ansvarsråd, som inte bedömer verksamheten som helt patientsäker.

– Det låter som om man får betala dyrt för en sämre produkt. Man får inte träffa en läkare, utan läkaren ska bedöma någonting som skickas elektroniskt. Du missar hela kontakten mellan patient och läkare, det är där kvaliteten i vården ligger, säger Thomas Flodin till Dagens Nyheter.

Ron Liebkind, överläkare för Minutkliniken och en av grundarna till företaget, tycker att kritiken är obefogad. Enligt honom följer verksamheten noga de nationella riktlinjerna när det gäller patientsäkerhet.

– Jag tror att Thomas Flodin har missförstått, konceptet är så nytt att han inte har bekantat sig med verksamheten. Men alla som har sett vårt system är helt övertygade om att det förstärker patientsäkerheten, säger Ron Liebkind till Dagens Apotek.

En av Thomas Flodins invändningar är att vissa symtom kan vara tecken på allvarligare sjukdomar och att en läkare bör göra den bedömningen. Men enligt Ron Liebkind tar Minutkliniken bara emot patienter med ett antal utvalda, lindrigare besvär, exempelvis öroninflammation eller säsongsallergi.

– Till varje symtom har vi knutit vissa farosymtom, det vill säga något som kan visa sig vara mer allvarligt. I sådana fall gör vi en fullständig journalanteckning åt patienten och råder den att gå till närmaste vårdcentral. Då kostar det heller ingenting för patienten, säger Ron Liebkind.

På Kronans Droghandel finns heller ingen oro när det gäller minivårdcentralernas verksamhet.

– Vi har haft en dialog med Laastari Lähiklinikka om det här och vi känner oss trygga i att de har en bra patientsäkerhet och en kvalitetssäkrad verksamhet som väl uppfyller de krav som svensk sjukvård ställer, säger Andreas Rosenlund.