De flesta svenska apoteksföretag är på något sätt närvarande i sociala nätverk. Facebook har haft stor genomslagskraft och många företag väljer att marknadsföra sig genom en egen Facebooksida.

– Trenden är ju att företag har en ökad närvaro på Facebook och det är viktigt att hänga med. Men vi försöker använda sociala medier på ett balanserat sätt, främst för att fånga upp kundsynpunkter, säger Andreas Rosenlund, informationsdirektör på Kronans Droghandel.

Dagens Apotek har talat med de största apoteksföretagen och bland dem är Apotek Hjärtat och Apoteket AB tillgängliga i flera sociala medier. Som komplement till Facebook använder de också Twitter och i viss mån Youtube. Uppstickare bland sociala medier är nätverkstjänsten Google+ som får fler och fler användare. Apoteket AB har konto på Google+ där kunder kan få erbjudanden och tipsa andra.

– Än så länge är vi i en uppstartsfas men vi kommer att bli större och lägga ner mer tid på sociala medier. Vi måste finnas där våra kunder är, säger Tina Holmeskog, ansvarig för sociala medier på Apoteket AB.

Det främsta användningsområdet är att hålla kontakt med kunderna, dels genom produktinformation men också med webbaserad kundtjänst. Jobbannonser och nyheter från verksamheten publiceras också.

Nackdelarna med att finnas i sociala medier är få, men det krävs resurser för att sköta de olika kanalerna på rätt sätt.

– Man måste vara snabbfotad och ha daglig koll. De som använder till exempel Facebook vill inte vänta en vecka på att få svar utan förväntar sig direkt respons, säger Tina Holme­skog.

Den direkta kontakten med kunderna är oftast en fördel då det är lätt att snabbt kommentera eller åtgärda om det kommer kritik.

Apoteksföretagen arbetar inte enbart med sina egna profiler utan lägger även tid på att bevaka vad som skrivs och sägs om branschen och de egna företagen.

– Vi bevakar alla medier för att kunna utveckla vår verksamhet men deltar inte aktivt med egna bloggar. Det är upp till varje enskilt apotek att välja hur de vill delta, säger Christian Jebsen, informationsansvarig hos Apoteksgruppen.

På Apoteksgruppen finns ingen central strategi om deltagande i sociala medier. Däremot finns en webbsida där lokala apotek uppmanas att marknadsföra sig och utnyttja sociala medier på det sätt de själva vill. Doc Morris jobbar på ett liknande sätt och låter de enskilda apoteken välja hur de vill engagera sig.

– Vi planerar att titta på det under året men har ingen central plan än så länge, säger Peter Rose, marknadschef hos Doc Morris.

Medstop har inte satsat stort på sociala medier.

– Vi jobbar lite grann med Facebook men räknar det inte som vårt viktigaste medium. Än så länge har vi valt att fokusera på apoteken och vår personal, säger Joachim Nielsen, marknadschef på Medstop.