Tidigare i veckan åkte Eva Fernvall tillsammans med andra från huvudkontoret till Kalmar för att möta anställda på kundservice där. Kundservice är ett av de områden som påverkas av omorganisationen. Men hur är inte klart ännu.

– Klart att människor blir tyngda när det händer saker som kanske påverkar dem. Men ingen har fått besked. Det här är ett varsel, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB.

Men omorganisationen, som ska gälla från 1 januari 2013, är färdig på idéstadiet. Apoteket Farmaci kommer att skrotas som bolag. I stället samlas den verksamheten i en ny enhet inom Apoteket AB. Den kallas Vård och företag och samlar alla affärer som rör landstingen, kommuner och företag.

– Vi agerar ifrån ett specifikt läge där vi har förlorat en del landstingsavtal och dosupphandlingar.  Nu måste vi utifrån en mindre kostym utveckla nya erbjudanden mot landsting, kommun och företag.  Och sen vinna tillbaka avtal, förstås, säger Eva Fernvall.

Området Konsument får tydligare försäljningsfokus och kundservice flyttas och blir en del av området.

– Vi samlar alla våra konsumentkanaler. Vi har sett effekter på många satsningar. Men vi behöver bli mer sammanhållna i vårt erbjudande till kunden inom så väl e-handel, som butiker och telefoniservice, säger Eva Fernvall.

Apoteket samlar också all affärsutveckling under ett tak med nya namnet Affärsutveckling.

– Det är en av de saker som är viktiga med förändringen. Vi samlar ihop det som har funnits i olika delar i företaget. Här kommer man jobba med både nya affärer och affärer som inte har gått så bra och som behöver konceptualiseras. Vi vinner på samlad kompetens.

Externa relationer och press bildar en ny verksamhet.

– Vi har kanske legat lite lågt när det gäller att möta samhället och synas i opinionsbildning. Där har våra konkurrenter kanske varit bättre. Vi ska jobba mer med opinionsbildning, nätverkande, lobbying och att bygga allianser som ska stärka oss i framtiden, säger Eva Fernvall.

I oktober får företaget också en ny ledningsgrupp, i och med att Annema Paus lämnar den. Ingen i företagsledningen kommer då att ha en bakgrund som farmaceut.

Det pågår en livlig diskussion bland farmaceuter om att apoteken styrs mer och mer mot försäljning och mindre mot hälso- och sjukvård.

Hur tror ni att en sådan förändring i företagsledningen då tas emot?

– Vi har många duktiga farmaceuter på andra viktiga positioner ute i företaget. Vi kommer aldrig att överge den kompetensen, det är vår kärnkompetens. Men som symbolfråga – det är upp till den som tolkar det så. Jag tror inte att någon kommer att uppfatta det som att vi lämnar den kompetensen åt sidan.