Det är ett amerikanskt forskarlag som följt upp deltagare i Physians’ Health Study II, där nyttan av flera olika typer av näringstillskott undersöktes enligt ett randomiserat upplägg.
Efter i snitt elva års uppföljning var den årliga andelen deltagare som insjuknat i cancer 1,70 procent bland dem som tagit vitaminer, jämfört med 1,83 procent bland dem som lottats till placebo. Det motsvarar en relativ riskminskning på 8 procent.
Forskarna kunde dock inte se några statistiskt signifikanta skillnader mellan grupperna när det gällde insjuknande i enskilda cancersjukdomar, som prostatacancer och kolorektal cancer. Inte heller fanns det någon signifikant skillnad vad gäller dödlighet i cancer.
Studien omfattade totalt 14 641 manliga läkare som var minst 50 år då undersökningen startade.
En faktor som begränsar tolkningen av resultaten är att flera typer av tillskott testades samtidigt, påpekar forskarna bakom studien. Det gör att slumpens inverkan på resultaten blir större.
Tidigare resultat från Physicians’ Health Study II har visat att tillskott av vitamin C och E inte skyddade deltagarna från att insjukna i cancer eller hjärt-kärlsjukdom.
Läs hela originalstudien: