Den virtuella apotekaren ”Fanny” går att hitta på internet och i mobiltelefonen. Tanken är att användarna ska ställa frågor till henne om egenvård. Hon kan också hjälpa till att välja rätt receptfri medicin.

– Det finns ett behov eftersom handlarna har ett receptfritt sortiment, men inte får prata om det eller svara på kundernas frågor. De är ju ålagda av lagstiftaren att hänvisa till farmaceutisk rådgivning, säger David Becedas, vd för företaget Scandinavian Outcomes, till Dagens Apotek.

Det är där Fanny kommer in. Någon verklig person finns dock inte bakom den tecknade kvinnan i vit rock som Scandinavian Outcomes presenterar. Fanny är en robot med artificiell intelligens, som lärt sig skriven svenska och utifrån en databas ger svar på hur man kan egenvårda vardagliga symtom.

Hur säkra är Fannys svar?

– Vi har tagit hjälp av ett antal testpiloter under utvecklingen. Det har varit friska frivilliga som har ställt frågor om egenvård och sedan har vi lärt Fanny vad hon ska svara på och vad hon inte ska svara på. Med tiden lär hon sig även synonymer och begrepp som betyder samma sak. För varje fråga som kommer in går redaktören igenom att det är bra svar som Fanny ger, eller ser till att vi får det justerat.

Vad är det för frågor Fanny får svara på?

 – I vår databas har vi 102 artiklar om egenvård. Det är vardagliga symtom som man får behandla själv utan att träffa en doktor och där det finns receptfri medicin att köpa. Utifrån den ramen har vi utbildat Fanny i egenvård.

Dagens Apotek frågade den virtuella apotekaren hur man bäst lindrar huvudvärk och hänvisades då till en artikel, som föreslår flera sorters smärtstillande tabletter som alternativ.

Den som beskriver allvarliga symtom för Fanny får däremot inga råd. På frågan ”Jag får inte luft, vad ska jag göra?” blev svaret ”Jag förstår inte din fråga. Ställ din fråga i en kort mening är du snäll.”

Borde inte Fanny rekommendera folk att söka vård i sådana fall?

– Det är något som vi gärna vill göra, men det är inte helt självklart hur vi i sådana fall ska hänvisa. Det finns ju en oändlig mängd situationer och frågor om besvär som inte faller innanför ramen, säger David Becedas.

Finns det ingen risk för att Fanny ger olämpliga råd?

– Oavsett om man söker information eller inte så finns det risk för att man använder medicinen fel. Vi ser inte Fanny som ett substitut för rådgivning på apotek. Det här är tänkt att användas som ett hjälpmedel om man antingen befinner sig i en affär som säljer receptfritt och där det inte finns någon man kan fråga, eller om man söker på nätet och vill ha hjälp den vägen, säger David Becedas.

Så Fanny kan inte ersätta farmaceuter på apotek i framtiden?

– Å gud nej, så långt ska vi inte gå!