• Annonsera
  • Kontakt
  • Lediga jobb
  • Logga in

Bild: Joel Marklund/Bildbyrån

Nytt säljstöd föreslår tre varor

Två kedjor har köpt in ett nytt system för merförsäljning som enligt tillverkaren bygger på den, för ändamålet, mest avancerade algoritmen hittills.

Apoteksgruppen ska börja använda merförsäljningssystemet Twosell som ger den anställda förslag på tre varor att föreslå kunden varje gång en vara skannas in för att köpas, rapporterar tidningen Market. Förslagen baseras på kvittohistorik om vad kunder som handlat den aktuella varan har köpt för andra varor vid samma köptillfällen. Samtliga av företagarna som ingår i Apoteksgruppen erbjuds att ansluta sig till säljstödet.

Peter Stefansson, vd för Pocada som tillverkar Twosell, uppger till Dagens Apotek att också Lloyds Apotek har köpt in programvaran.

– Båda kedjorna har börjat använda det på några av sina apotek, säger han.

Enligt Peter Stefansson är den algoritm som används för att föreslå varor mer avancerad än någon annan som används i dag.

– Den tar hänsyn till var i landet apoteket ligger, om apoteket har någon kampanj och vad det är för väder.

Algoritmen är också självlärande så att den kommer ihåg vilka av de tre varor som har föreslagits som kunder köper eller inte köper. Den vara kunder oftast köper tillsammans med en viss produkt kommer också att föreslås oftare till nya kunder vid försäljning av den produkten.

Enligt Peter Stefansson förenklar säljstödsprogrammet jobbet för de anställda. Men från farmaceuthåll finns det kritik mot att apoteken fokuserar allt mer på merförsäljning, läs mer om det på sajten senare i dag.

Relaterat material
SF: Merförsäljning kan inkräkta på läkemedelsrådgivning

Kommentarer

Jag är ingen robot:   3 + 6 =   (ange summan i fältet)
Jag godkänner för artikelkommentarer Dagens Medicins regler


Nyheter från startsidan

Våra seminarier