Stockholms centralstation är huvud­stadens knutpunkt där alla tunnelbanelinjer och pendeltåg sammanstrålar. Och som tågstation­ är det hela landets nav. Sedan tidigare finns där press­byrå, pocketaffärer, kaféer och flera snabbmatsställen, men något apotek har inte funnits – förrän nu.

När Dagens Apotek träffar apotekschefen Malin Svensson har hon bara hållit öppet en vecka och gröna och vita ballonger hänger i entrén.

Kanske har hennes Doc Morris-­apotek det bästa läget i landet.

– Vad jag har hört är det här Sveriges mest trafikerade gångstråk, säger hon.

De närmaste konkurrenterna är Apotek Hjärtat och så förstås Apoteket AB:s flaggskepp CW Scheele som är öppet dygnet runt.

Men som Malin Svensson ser det är de största konkurrenterna pendlarnas hemapotek.

T-centralens resenärer verkar glada över att kunna köpa läke­medel på väg till och från jobbet.

– Jag hade en kund i dag som sa att han hade väntat på ett apotek här i tio år, säger Malin Svensson.

Det är runt lunch och människor­ strömmar fram och tillbaka i gången utanför, en och annan släntrar in på apoteket. Malin ­Svensson som närmast kommer från en tjänst som apotekschef på ett centrum­apotek i Skövde är van vid att den stora anhopningen av folk är under lunchen.

Men här på T-centralen är det i stället som mest att göra mellan 16 och 19 när folk är på väg från jobbet. Också på morgnarna är det många kunder, apoteket öppnar klockan 6 för att fånga upp de ­tidiga pendlarna. Besökarna på apoteket är också lite annorlunda än dem hon är van vid.

– Det måste gå snabbt här, kunden är alltid på väg någonstans.

Malin Svensson har redan efter en vecka börjat lära sig hur kundströmmarna fungerar och vad folk är ute efter.

– Första veckan lade jag ett fantasi­schema eftersom jag inte hade något att utgå från. Nu har vi börjat lära känna kunderna.

– Vi säljer mycket åksjuketabletter och plåster för skavsår eftersom folk som passerar här är på resa. Men vi har också fler receptkunder än vad jag hade trott.

På apoteket jobbar förutom Malin Svensson tre farmaceuter, två hudterapeuter och vid behov kan kassa­personal tas in. Malin Svensson är nöjd med den första veckan.

– Vi jobbar med att få upp varorna på hyllan i samma takt som kunderna plockar ner dem. Vi har inte haft något datastrul och det mesta har flutit på bra, säger hon.